OrganisatieveranderingPersoonlijke groei

Hoe doorbreek je de macht der gewoonte in de zorg?

Veranderingen in de zorg door aanpakken gewoontes

Ingebakken gewoontes in de zorg

In de zorg zitten nogal wat gewoontes ingebakken, dingen waarvan we denken dat we ze niet kunnen veranderen. Omdat we ‘vastzitten’ in het keurslijf van wet- en regelgeving van ons zorgsysteem, dit systeem zorgt ervoor dat we vanuit angst, vanuit problemen zijn gaan denken. Het is haast onmogelijk geworden om vanuit mogelijkheden te kijken wat er nog wel mogelijk is. Als we die macht der gewoonte om zouden kunnen draaien, dan ontstaat er een hele andere zorgwereld. Vandaar dat ik je 4 geheimen over de macht der gewoonte wil verklappen.

Automatische piloot

We denken dat we de meeste beslissingen vanuit ons bewuste brein nemen, maar niets is minder waar. Het gros van onze beslissingen wordt namelijk op de automatische piloot genomen, het is een gewoonte in geprogrammeerd door het onderbewuste. Daarom is het ook zo lastig om iets te veranderen wat je al heel lang op een bepaalde manier gewend bent te doen. Het is namelijk een gewoonte die ingebakken zit in je onderbewuste. Daarom noemen we dat de macht der gewoonte.

Verandering brengen door de macht der gewoonte positief te gebruiken

De hamvraag is dus: hoe verander je die gewoontes en hoe zorg je dat dit wordt omgezet in een nieuwe gewoonte? In het boek ‘the Power of Habit’ van Charles Duhigg kun je er alles over lezen. Maar als je daar geen zin of tijd voor hebt, lees dan gewoon verder. Ik vertel je namelijk mijn grootste eyeopeners van dit boek. Verandering gaat niet snel en is niet altijd gemakkelijk. Maar gun het de tijd en hou vol, dan is elke gewoonte om te buigen.

Gewoontes hebben namelijk een grotere invloed op je succes om iets te veranderen dan je gedrag.

Gedrag is een handeling die door iemand wordt uitgevoerd, alles wat je doet is gedrag. Terwijl een gewoonte gedrag is, waar je niet over na hoeft te denken. Het gebeurt onbewust, automatisch. En is daarom ook lastiger te veranderen, het zit er als het ware ‘in gebakken’.

Wat is jouw uitdaging?

Daarom is bv afvallen een grote uitdaging. Je wilt het niet maar toch loop je weer naar die kast met lekkere dingen erin. Je wilt het niet, maar toch gebeurd het. Zo ook met voor de tv blijven hangen in plaats van gaan wandelen of fitnessen. Bijna iedereen heeft ze: slechte gewoonten en we willen er allemaal vanaf. Alle verslavingen vallen daaronder: veel en ongezond eten, weinig bewegen, drank, drugs, roken etc.

Belangrijke stappen die je te doen hebt

Eerst ga je je eigen gedrag bestuderen. Dit bestaat uit 3 stappen: de aansporing, de routine, de beloning. De aansporing zorgt ervoor dat je gaat hunkeren naar een bepaalde beloning, waardoor je automatisch een bepaalde handeling (de routine) gaat uitvoeren om de beloning te krijgen. Zelf had ik de vervelende gewoonte dat als ik voor de TV zat (of hing) dat ik dan automatisch naar de kast liep om iets lekkers te pakken. Op de automatische piloot at ik vervolgens die zak chips leeg om even later verbaasd naar de bodem te kijken Huh. Ik ging kijken naar de aansporing: ik was verveeld door de tv, vond er niets aan dus liep automatisch naar de kast. Mijn beloning was de (tijdelijke) afleiding van het chips eten en het gevoel dat ik dat verdiend had na een dag hard werken. Maar wat ik werkelijk ‘verdiende’ was extra kilo’s.

Van een negatieve naar een positieve afleiding

Wat ik echt wilde was afleiding, dus tegenwoordig zet ik een leuk, swingend nummer uit de jaren 80 op en ga even lekker los (ja echt, mijn kids lachen zich rot om hoe wij vroeger en ik nu nog steeds, dansten) En dat geeft mij dus echt een beloning, ik krijg er namelijk energie van in plaats van de zak chips waarna ik me dikker en rotter voelde dan voor die zak. Dat is de werkelijke beloning waar het mijn hersenen om te doen was, niet die chips wat ik mezelf had wijs gemaakt. Ik hou dit nu al 3 maanden vol en ik mis het totaal niet. Deze techniek heet Habbit reversal Training en wordt gebruikt om af te komen van andere dwangmatige handelingen. De gedachte erachter is dat je na je aansporing (in mijn geval opstaan om naar de kast te lopen) dit slechte gedrag in gang zet en snel reageert met een routine (ik zet een jaren 80 nummer op) en beloning (ik kan me even uitleven waarna ik me meteen lekkerder voel)

Nieuwe gewoontes creëren

Nieuwe gewoontes creëren hoef je dus niet alleen te doen om van verslavingen af te komen. Je kunt ook gewoontes creëren om bv meer werk in minder tijd gedaan te krijgen ‘en ik wilde afvallen. Zelf heb ik daarom een vast ochtendritueel voor mezelf bedacht: ’s morgens om half 7 ga ik uit bed en drink ik een half liter flesje water, waarna ik een half uur ga wandelen (om de vetverbranding op gang te brengen). Daarna nam ik een gezond ontbijt van havermout met heet water, pitten en fruit en ging ik aan het werk. Mijn effectiviteit en focus zijn door dit ritueel echt verdrievoudigd kan ik gerust zeggen. Ik heb namelijk al meer gedaan in de tijd voordat ik normaal gesproken mijn bed uitkwam, dan ik destijds op een hele ochtend deed. Want ik was kampioen in uitstellen en deed eerst alles wat compleet onnodig was.

De 4 best bewaarde geheimen van de macht der gewoonte

Vraag jezelf eens af en maak het zo specifiek mogelijk:
  1. Welk gedrag wil ik aan mezelf of in mijn werk veranderen?
  2. Wat is mijn aansporing, wanneer pak ik de oude gewoonte op, wanneer wil ik de nieuwe gewoonte toepassen?
  3. Verander de routine, wat wil je veranderen om je oude gedrag te veranderen?
  4. Wat is je gewenste beloning als je de nieuwe gewoonte uitvoert?

Dit zijn de 4 best bewaarde geheimen van de macht der gewoonte. Laat je mij hieronder weten welke oude gewoonte jij hebt overwonnen? Zodat jij je macht niet meer uit handen geeft, maar juist de kracht in jezelf weer terug vindt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *