Persoonlijke groei

Wat is jouw lievelings overlevingstactiek: vechten, vluchten of bevriezen?

Vrouw in zorg met burn-out

Voorkom een burn-out door jezelf een andere tactiek aan te leren

Wist je dat 25% van de verpleegkundigen met een burn-out kampt? Mensen in de zorg en welzijn sector motiveren hun beroepskeuze vaak met ‘mensen helpen’. Dat kan ervoor zorgen dat je over je grenzen gaat, doordat je een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt en cliënten niet in de steek wil laten. Luister jij wel genoeg naar de signalen van je lichaam? En in welke gedachtegangen zit jij vastgeroest?

Ons brein is vanuit de overlevering ingesteld op 3 tactieken:

  1. vechten
  2. vluchten
  3. bevriezen

Eén van die 3 technieken zit zo vast in ons brein ingebakken dat we, geprogrammeerd als het ware, gewend zijn om daarop te blijven functioneren, maar dat is niet handig. Want tegenwoordig zitten er geen leeuwen meer achter bomen verscholen waar we bang voor moeten zijn, op de vlucht voor moeten of tegen moeten vechten.

Lees verder onder de afbeelding

Overlevingstechniek Vechten Vluchten Bevriezen

Wat wil jij geloven?

Dus is het handiger dat we gaan kijken: wat helpt ons nu wel? Wat ik in de zorg vaak zag en waar ik zelf tegenaan liep als startend ondernemer was dat ik luisterde naar al die stemmetjes in mijn hoofd, die me van alles vertelden. “Stel dat je op je bek gaat, dat het je niet lukt, niet goed genoeg bent” en noem maar op.

En als ik naar mijn interne duveltje was blijven luisteren (soms was het een heel koor), dan zat ik nu nog steeds in die loondienstbaan waar ik zo klaar mee was.

Kom los van je ingebakken, fixed overlevingstactiek

Vroeger had ik vaak last van de bevriestactiek. Als er iets gebeurde wat ik spannend of lastig vond, dan bleef ik lekker zitten waar ik zat en verstopte ik me voor de buitenwereld (alsof het er dan niet was, heb ik van mijn moeder geleerd). Als ondernemer besefte ik dat dat niet handig was ?. Dus moest ik continue buiten mijn comfortzone. Ik moest los komen van die fixed mindset die ik dankzij mijn intern duveltje was gaan geloven. Want ik wilde mijn mind-set wel laten groeien en niet vast blijven zitten in die oude verhalen van mijn intern duveltje.

Leer jezelf een grow-mindset aan

Want je hebt of een fixed-mindset waarbij je vast blijft zitten in 1 van deze 3 tactieken of je hebt een grow-mindset en dat je verder groeit naar het volgende level. Hoe doe je dat dan, vraag je je vast af? Het is eigenlijk heel simpel, maar tegelijkertijd ook best lastig. En waarom? Het simpele deel is dat je jezelf andere dingen gaat vertellen, dat je jezelf een nieuw verhaal gaat vertellen om het zo maar te zeggen. Dat als jouw duveltje iets roept, dat jij jezelf elke keer opnieuw je ‘nieuwe verhaal’ verteld en dit elke dag consistent herhaald en dat je brein het gaat geloven. Dat je brein dát op de automatische piloot gaat zetten zodat het naar je onderbewuste gaat en dat het veel gemakkelijker gaat.

Lees verder onder de afbeelding

train je brein en gedachten om burnout te voorkomen

Gebruik een dagelijks ritueel en snoer je duveltje de mond

En nu komt het lastige deel: je moet het wel volhouden, discipline is heel belangrijk. Dus op het moment dat het lastig wordt kun je ervoor kiezen om weer in die beschermingsreactie te schieten die ons zo bekend is. En lekker veilig daarin blijven zitten, maar dat helpt ons niet. Dus wat ik zelf gedaan heb, is er een systeem van maken. Elke ochtend en avond doe ik hetzelfde ritueel op dezelfde manier. Nog voordat ik uit bed stap en wanneer ik ’s avonds op bed lig vertel ik die nieuwe verhalen, maar ook: waar ben ik dankbaar voor? Wat ging goed vandaag? Maar zeker ook: wat wil ik voortaan anders en hoe? En dat betekent niet dat ik het fout verklaar, dat ik mezelf afkraak want dat is wat er vaak gebeurt en wat ik ook vaak terug zie bij mijn klanten. Nee we mogen wat liever zijn voor onszelf, we mogen onszelf toestemming geven om op een lieve manier onszelf toe te spreken. En dat doen we tijdens dat ochtend- en avondritueel en de verdere dag door natuurlijk ook.

Jij bedenkt precies hoe jij je wilt voelen, hoe je wilt zijn, wat je wilt uitstralen. Eigenlijk alsof het al zo is. Als je dat lang genoeg blijft herhalen dan krijg je er ook een goed gevoel bij, (dat zal niet van de 1 op de andere dag gebeuren). Maar laten we eerlijk zijn: Messi is ook niet van de 1 op de andere dag zo’n topspeler geworden. Dat heeft tijd nodig, elke dag trainen.

Makkelijker werken door routine in denken

Maar wanneer je het door hebt en alles op die automatische piloot gaat lopen, dan zal je merken dat het ineens veel makkelijker gaat en dat je er als het ware naartoe getrokken wordt. En zo ook met als je denkt aan wat je anders had gewild voor die dag, dan bedenk je alvast hoe je het de volgende keer anders doet. Want doordat je dat al bedenkt van tevoren dan ziet je onderbewuste dat ook als je er een plaatje bij voor de geest haalt en weet je bewuste brein ook wat jij wilt.

Leer de signalen van je lichaam herkennen zodat je geen burn-out krijgt

Ga daar eens een dag of 30 mee aan de slag, elke dag hetzelfde ritme en merk het verschil.
Dus: ochtend- en avondritueel en daarbij goed aanvoelen of er spanning in je lichaam zit en waar eventueel. Hoe voel ik me nu eigenlijk? Voor de meeste mensen is meditatie niet zo’n goede oplossing en schrikt het af. Maar eigenlijk is meditatie niets meer dan naar binnen gaan, kijken wat je voelt en wat is er in je lichaam aan de hand is, wat wil mijn lichaam nu eigenlijk zeggen? Want daar gaan we heel vaak aan voorbij. Vandaar dat we soms ziek worden omdat we de lichaamssignalen niet herkennen en niet meer voelen. Omdat we teveel in ons hoofd zitten en dat brein is overvol, daar kan vaak niets meer bij.

Leeg je overvolle hoofd

Dus om zo eens naar binnen te gaan en de dag door te nemen van wat er allemaal goed is gegaan en waar ben je dankbaar voor. Te kijken wat ik de volgende keer anders kan doen. En dat doe je elke avond, elke keer opnieuw. Zodat je brein niet meer zo vol zit en je eerder de signalen van je lichaam oppakt. Zodra dit je automatische piloot wordt, als je dit consequent volhoudt dat je onderbewuste het op gaat pakken en voor je uitvoert, jou ermee helpen. Je kunt wel wat hulp gebruiken toch?

Dus wil ik je vragen: Herken je dat? Vluchten, vechten, bevriezen? En welke kies jij meestal? Wat is jouw mechanisme? Wat ga je veranderen om een burn-out te voorkomen? Laat het me weten. Ik ben heel benieuwd. Je krijgt altijd een reactie terug, dus ik hoor het graag. Succes!

Door meditatie je hoofd legen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *