Persoonlijke groei

Heb je last van uitstelgedrag in de zorg of privé?

Uitstelgedrag in werk zorg of prive

Uitstelgedrag: heb je steeds het gevoel dat je tijd tekort hebt?

Altijd te weinig uren in 1 dag hebt? Teveel dingen in 1 dag wilt doen? En liefst alles tegelijk? Ben je ook nog perfectionistisch waardoor het niet snel goed genoeg is? Laat je je snel afleiden? Dan ligt uitstelgedrag op de loer…

Handig om eerst te ontdekken waarom je het eigenlijk doet? Denk het wel hé. Nou daar komt ie dan: Meestal stellen we iets uit omdat we niet precies weten wat we willen, wat ons doel nu eigenlijk is. En dat doel mag SMART zijn, in het kort Meetbaar en met een einddatum wanneer je het bereikt wilt hebben. Anders blijft een doel altijd een droom en dat wil je niet, toch?

Je moet een plan hebben

Je bent wel gemotiveerd om je doel te behalen, maar dat is niet genoeg. Je moet een plan hebben, een strategie om er te komen. Stap voor stap en niet alles tegelijk willen doen. Dan is de berg te hoog waar je overheen moet en laat je de moed snel vallen.

Als het je dan ook nog ontbreekt aan discipline om het te blijven volhouden, dan is het gedoemd te mislukken. Dat betekent doorzetten, wanneer het lastig wordt. Niet vluchten maar actie, actie, actie

Wat heb je dus nodig? Een doel, een plan hoe (strategie) en discipline. Makkelijk toch? Of toch niet?

Ik was een top uitsteller, was er echt de beste in.

Uit bed, ontbijtje maken, lekker theetje erbij. Mijn mail even checken en voordat ik het wist was het al bijna middag omdat ik toch echt nog even op facebook moest kijken of er nog nieuws was (wat nooit het geval was).

Ik schreef het volgende op voor mezelf:

De volgende maand sta ik elke morgen om half 7 op. En zo startte ik met mijn ochtendritueel. Maar dat was nog niet genoeg. Je kunt van alles bedenken aan doelen, maar met doelen alleen ga je het niet redden. Want je zult je ogen gericht moeten hebben op je doel, die stip op de muur steeds voor ogen hebben. Je moet focus houden om je doel te kunnen bereiken en niet terugvallen in oud gedrag, niet teveel tegelijk willen doen maar stap voor stap en niet meer uitstellen!

Let op de kwaliteit en het nut van je gewoontes

Maar wat het allerbelangrijkste is dat de kwaliteit van jouw gewoontes meteen ook de kwaliteit van je leven bepaalt. Je moet een plan maken met gewoontes, een gewoontestrategie creëren. Dus door elke dag aan mijn ochtendritueel te werken, ging ik mijn gewoontes aanpassen en kon ik het volhouden. Omdat ik mijn oude patroon doorbrak van het op bed blijven liggen en dat dag na dag, na dag volhouden zodat ik mijn disciplinespier trainde.

Resultaten van een ochtendritueel

Toen ik mijn eerste succesjes boekte, begon ik me beter te voelen en zag ik ook dat ik meer nuttige dingen deed. Want ik breidde mijn ochtendritueel steeds weer uit met extra stappen: door te gaan wandelen kreeg ik heel veel nieuwe ideeën die ik meteen insprak op mijn mobiel en zodra ik thuis was uitwerkte. Zo genoot ik van de natuur, was aan het bewegen en deed ik inspiratie op voor mijn business, 3 vliegen in 1 klap. Hoe efficiënt is dat?  Maar mijn discipline in het weekend ontbrak, dan sliep ik lekker uit en vroeg ik me af: ‘waarom wil ik dit?’

Verandermanagement op persoonlijk niveau

Wat wil ik nu echt? Wil ik nu mijn leven veranderen of niet, wil ik afvallen en energieker worden of niet? Confronterend. JAAA, ik wil wel. Waarom dan? Omdat ik er klaar mee ben om mezelf steeds weer af te laten leiden door alles en iedereen.

Ik ontdekte een eigen methode, wat nu onderdeel is van de Qarla methode namelijk: Dagelijks op een vaste tijd actie nemen om je nieuwe gewoonte uit te voeren en noteren wat je gedaan hebt of afvinken. Zo hou je je focus en heb je elke dag een goed gevoel in plaats van dat faalgevoel wat van uitstelgedrag het gevolg is.

En ik bleef tegen mezelf zeggen: De komende maand sta ik iedere dag om half 7 op

Hield ik het vol? Reken maar!

Na die maand was ik niet meer te stoppen, ik hoefde geen wekker meer te zetten. Het was een ingesleten gewoonte geworden, een automatische piloot. Die me geholpen heeft mijn uitstelgedrag te overwinnen, de controle terug te pakken over mezelf. Meer gedaan, in minder tijd en met meer energie!

Nu ben jij aan de beurt met jouw uitstelgedrag

  1. Welke nieuwe gewoonte wil je ontwikkelen? Wat ga je elke dag doen? Welke gewoonte zou het grootst mogelijke positieve effect hebben op je leven? Iets wat je vaak uitstelt?
  2. En wanneer wil je het bereikt hebben?
  3. Wat ga je dagelijks doen om dit te bereiken?
  4. Wanneer doe je het?
  5. Hoe ga je dat afvinken, je controlemoment?

 

Maak er eens een lijstje van. Pak niet alles tegelijk aan, maar gewoon 1 voor 1. En dat is magisch want je komt in actie. En wanneer je merkt dat iets je gemakkelijk afgaat, dan pak je er een volgende ‘ritueel’ bij.

Mijn ochtendritueel is inmiddels heel uitgebreid en ik voeg elke keer iets toe. Echt waar, het werkt haast verslavend zou ik zeggen.

Laat je me weten welk uitstelgedrag jij gaat overwinnen? Wat is jouw voornemen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *